Ezen a héten az alultáplált gyerekek ügyével foglalkozik a VV4. A villalakóknál járt dietetikus, beszélgettek az egészséges kajákról, és nekik kellett összeállítaniuk azt a szpotot is, amellyel az RTL Klub a jótékonysági akciót népszerűsíti. A villalakók ugyanis a Minden Gyerek Lakjon Jól Alapítványnak gyűjtenek. Eddig a dolog lényege röviden.

S aztán felmerül a kérdés, hogy mennyire lehet hiteles egy trash reality jótékonysági szerepben? Hiszen az ilyen műsoroknál azt lesi a voyeur ösztöneit kiélő néző, hogy ki hányszor villant, szexel, mennyit trágárkodik, és egyáltalán, hogyan reagálnak a laboratóriumi csótányként megfigyelt emberszabásúak a különböző elvonásokra, a légüres térben generált konfliktusokra, stb.

Mindennek számon tartásában pedig immár a Médiatanács is segít, mivel barométerében jól látható, hányszor meztelenkednek a villalakók, mennyiszer szexelnek, hányszor trágárkodnak, s ha igen, súlyosat-e.

No de komolyra fordítva: jó ötlet-e egy trash realityből CSR-gépezetet csinálni? Ott vannak ugye az imázskérdések: amennyire népszerű a műsor egyfelől, akkora az elutasítottsága a nézők egy másik, szintén nagy tábora részéről. Másfelől az is kérdés, mennyire elegáns beforgatni egy agyonnézett, kőkeményen lóvétermelésre fogott műsort a CSR-keretbe. S további elem, amit talán csak mérsékelten érdemes idekeverni, hogy az alapítványt jegyző Hegedűs Zsuzsa miniszterelnöki tanácsadóként dolgozik, és szerződéseit épp most boncolgatja egy ellenzéki bulvár site. Ami ugye idekeveri a politika sarát esetleg.

Kb. eddig tartanak az ellenérvek, s a másik serpenyőben is sorakoznak állítások. Ott van például a népszerűség: a műsort rengetegen nézik, és ezért borítékolható, hogy nagyon sokan fognak az alapítvány támogatására SMS-t küldeni, ami jó. És e szempontból tulajdonképpen mindegy is, hogy egy csomóan meg utálják és megvetik a VV4-et, mert cirka 2 millió néző már jelentős erő. Jó az is, hogy az alapítvány célja értelmes és fontos: az alultápláltság ellen küzdeni olyan módon, hogy a családok kezébe eszközöket adnak, nem pusztán pénzt.

És a jótékonysági elemen túl nem elhanyagolható az a tény sem, hogy így végre abbahagyták a semmittevő picsogást a teljesen bedepressziózott villalakók, mert kaptak egy ügyet, amin végre dolgozhatnak, agyalhatnak, és ami kicsit összébb rántja őket. Bár a műsor lényege épp az volna, hogy azt kukkoljuk sokan, mivé tesz az ingerszegény környezet és a mesterséges konfliktusok kombója, mégis, ez kezdett kevésnek tűnni, bár a nézettség egy pillanatra sem rebbent meg. Az viszont fontos, hogy így talán megfordítható az a nihilista villahangulat, ami feltehetőleg a műsor készítői szerint sem volt jó irány.

Ráadásul a szegénység, a gyerekek nézettségileg "hálás" téma (párdon). Sokakat érdekel, egy nagy kertévé nézői között sokakat is érint. Akiket nem személyükben, közvetlenül, azokat jótékonysági vonalon, az érzések szintjén. Egy SMS elküldése anyagilag nem a világ, de jó érzést okozhat. Lám, egy bevallottan trash műsor is alkalmas lehet néha a néző felemelésére, még ha ez nem is főcél és főszabály.

Végül: az RTL Klub az összes VV széria kapcsán jótékonykodott eddig, 20 és 75 millió közötti összeget szedve össze. Ez a műsor üzleti vonzataihoz képest elenyésző, viszont egyébként impozáns összeg. A pénz minden alkalommal egészségügyi intézményhez ment, jó helyre.

Szóval, mindent egybevetve, folyton előtüremkedő cinizmusomat visszagyömöszölve: szerintem jó dolog ez a jótékonysági akció. Szerintetek?