Tegnap óta vacakol az a szemét. Amíg kénytelenek vagyunk nélkülözni, megírjuk, mit gondolunk a függésről:) No nem személyes, hanem média oldalról.
Nehéz médiatulajdonosnak lenni manapság, és igaz ez az online médiára is. Minden más közegnél erősebben tapasztalhatjuk azt, amit divatosan fragmentációnak nevez a szakma.
Magyarán: ezer pici szilánkból kell összeszedegetni a látogatottságot. Eltérő motiváltságú, figyelmi szintű, érdeklődési fokú látogatok esnek a site-okra. A felének (minimum...) gőze nincs arről, hogy épp hol jár, csak beesett valami téma miatt.
Ebben a környezetben kecsegtető, ha olyan csatornákon lehet megszólítani a fogyasztókat, amelyek már helyettünk megszerettették magukat. Ergo, jó és hiteles, de legalábbis hatékony vivő közegei lehetnek a történeteinknek.
Ilyen a közösségi média is. A Facebook egyfajta svédasztal, amelyen keresztül fogások tömegét lehet belapátolni a tányérunkra, tetszőleges adagban, sorrendben. Ha tetszett, rögtön gratulálhatunk a szakácsnak:)
Na jó, tévedjünk ki gyorsan a hülye képzavarból. A lényeg, hogy a Facebook és társai látszólag zseniális csatornái a tartalmaknak, számtalan tényleges előnnyel. Van viszont egy tétel, ami sokszor elhangzik, de senki nem veszi komolyan addig, amíg bele nem fut. Ez pedig az, hogy a márkák (a médiamárkák is) nem teljesen kontrollálhatják a sajátmagukat érintő eseményeket.
Itt többnyire mindenkinek az jut eszébe, hogy bármikor jöhet egy sereg troll, aki szétbarmolja a kedves, megtervezett mederben folydogáló csevejt a Facebook pageden, vagy rád ömlik egy halom negatív fogyasztói visszajelzés, mert E800 van az üdítődben és kivágtak miattad 3 négyzetkilométer fát.
Abba viszont ritkábban gondolunk bele, pedig tök evidens, hogy a Facebook és társai, azaz a vivőközeg legalább annyira bizonytalanásgi tényezők. Van ez a folytonos béta állapot, a fejlesztgetés, a heggesztés. Hol ezen a funkción, hol azon.
Ha az ember csak szórakozásra, tartalomfogyasztásra használja ezt a csatornát, maximum szentségel egyet, mert félórán át keresi a gombot, ami a képernyő túloldalára disszidált.
De mi van akkor, ha te konkrétan dolgozol abban az átokverte közegben? Jelesül tudod, hogy a látogatások x százaléka rendszerint a Facebookról esik be. Tudod, hogy nem jól veszi ki magát a követők körében az egyenetlen teljesítmény. Hogy eltűnsz napokra, s nem informálsz.
Na, hát az van, hogy másfél napja szivat a Facebook minket meg még sokakat. Bevezetett egy ocsmány új képnézőt, s közben kissé lehalt a lájkolás, a linkmegosztás, a nemrég bevezetett magán- és oldalprofil körüli váltogatás.
Ha az ember saját site-ja hal le, ilyenkor már fejhangon üvölt a programozóval. Most nincs kivel üvölteni. És persze úgy kell a médiatulajdonosoknak, hogy túlzottan számítanak egy ilyen divatos, ingyenes közegre, hogy pótolja, amit elveszítenek a hagyományos csatornákon.
Zuck valószínűleg ül otthon a gépe előtt a szép nagy anyázás közepette, a pocsék strandpapucsában, és megvonja a vállát: nem szerezhetsz 500 millió barátot anélkül, hogy ne szereznél pár ellenséget is. Na, csak igaza volt annak a nyálas filmnek.
Szóval, a Facebookot nyilván pont nem érdekli, hogy hány vállalkozás várja remegve, mikor tér vissza végre a pagekre a normál funkcionalitás. És ilyenkor érdemes nagyon elgondolkodni ezeken a platform mániákon.
Utolsó kommentek